Waar ligt de EHBO-koffer? Goede vraag!

Het kan niet missen! Als je goed om je heen kijkt bij bedrijven, sportverenigingen, scholen, kantoorgebouwen dan springt hij gelijk in het oog: de EHBO-koffer. Of toch niet? Hoewel een verbandtrommel verplicht is, merken we toch vaak dat deze onzichtbaar is. Ergens weggestopt in een hoekje van het kantoor, of een keukenkastje en zelfs achter slot en grendel in een kluis! Ja, je gelooft het niet… Weet jij waar jullie EHBO-koffer ligt?

Vaak begint het daar gelijk al, de koffer ‘ligt’ ergens. Als er een noodsituatie is, is het belangrijk dat voor iedereen de EHBO-koffer goed zichtbaar is. Zo kan er bij een calamiteit of ongeval snel gehandeld worden. En dus hang je hem op een strategische plek op, op ooghoogte aan een muur. Die strategische plek is vaak de locatie waar de kans op gevaar het grootste is. 


Hoe hang je een EHBO-koffer op?
Bij professionele verbandtrommels zoals de EHBO-Koffer A, de bedrijfsverbanddoos Oranje Kruis en de handige Resc-Q-Assist wordt een handige wandhouder meegeleverd. Hiermee bevestig je eenvoudig en snel met schroeven de koffer tegen een muur op een goed zichtbare plek. Zo weet je zeker dat je nooit misgrijpt. 

Voer regelmatig een controle uit op de EHBO-koffer: zijn er nog voldoende materialen en is er niks over de datum?


Welke EHBO koffer heb je nodig?
Vaak is een BHV Verbandtrommel voldoende. Deze verbandkoffer bevat een basis voor de meest voorkomende eerste hulp handelingen. In sommige branches zijn andere of aanvullende producten nodig. Daarom hebben we bijvoorbeeld voor kantoren en scholen, bouwbedrijven en sportverenigingen speciale verbandtrommels. Zo heb je altijd de juiste middelen bij de hand op het moment dat er hulp verleend moet worden. 


Maakt de kleur nog uit?
Het meest bekend is toch wel de oranje verbandtrommel. Maar wist je dat juist daarom een gele meer opvalt? De opvallende Resc-Q-Assist koffer springt meteen in het oog door de neon geel-uitvoering. Weer eens wat anders dan het standaard oranje 🙂

 

Hoeveel EBHO koffers heb je nodig? 
Om te bepalen hoeveel koffers je nodig hebt, zijn een paar aandachtspunten belangrijk: 

• Zorg ervoor dat de EHBO-koffer binnen 30 seconden bereikbaar is

• Je hebt 1 koffer nodig per unit (een unit is een verdieping of een aparte ruimte. Een werkplaats, kantoor of keuken zijn dus allemaal verschillende units)

• Hang de koffer in het zicht op ooghoogte, zodat deze gemakkelijk gevonden kan worden in geval van nood


Wat is een kleurenwijzer?
Een kleurenwijzer is een eenvoudig hulpmiddel die de hulpverlener helpt. Hierop worden verschillende verwondingen benoemd. Per verwonding staat er op een duidelijke manier aangegeven welke eerste hulp er geboden moet worden. Bovendien corresponderen de kleuren van de benodigde verbandmiddelen met de kleuren die op de kleurenwijzer (per verwonding) staan aangegeven. Een kleurenwijzer biedt dus rust in de vaak hectische situatie die ontstaat als er hulp verleend moet worden. 

Hang een EHBO-koffer goed in het zicht zodat iedereen hem gelijk ziet én zorg ervoor dat hij goed gevuld is


Controleer regelmatig
Bij de ene organisatie is er iedere dag wel wat nodig uit de verbandtrommel. Bij een kantoor wordt deze zelden gebruikt. In beide gevallen is het belangrijk om eens per half jaar een controle uit te voeren op de inhoud. (dit is een taak van de bedrijfshulpverlener) Wordt er veel gebruik van gemaakt, zie je vaak dat er bepaalde verbandmiddelen en pleisters ontbreken. Gebruik je zelden iets? Controleer dan vooral de houdbaarheid van de verschillende producten. Vind je het handiger om de controle uit handen te geven? Wij helpen je graag. 


Als elke seconde telt
Voor een goede veiligheid in je organisatie, vereniging, sportclub of op kantoor is een goede EHBO-koffer onmisbaar. En met alleen het hebben ervan houdt het dus niet op. Zorg ervoor dat iedereen ziet en weet waar de verbandtrommel hangt of ligt en dat hij goed gevuld is. De kans is groot dat de hulp slaagt op momenten dat het echt telt!