Hoeveel BHV/EHBO koffers heb je nodig?

Aandachtspunten voor de hoeveelheid EHBO koffers die je nodig hebt

Ieder bedrijf is op te delen in ‘units’ en per unit heb je 1 EHBO-koffer nodig. Zo dient er dus een verbandtrommel in de keuken, de fabriekshal en op kantoor te zijn.
Een andere stelregel is de 30-secondenregel: koffers moeten binnen een unit binnen 30 seconden bereikbaar zijn. Heeft jouw organisatie dus een grote fabriekshal? Dan zijn meerdere EHBO-koffers noodzakelijk.

 

Het Oranje Kruis heeft richtlijnen opgesteld voor de inhoud van de koffers. Er is geen regelgeving of verplichting over welke producten er precies in een koffer zitten. De diverse beschikbare EHBO-koffers zijn soms branche specifiek. Er zijn dan extra producten toegevoegd die in die branche veel gebruikt worden.
Wanneer je overgaat tot aanschaf, stel jezelf dan de vraag: “wat zou weleens noodzakelijk kunnen zijn in onze situatie?” Als bedrijf ken je zelf het beste je business en welke verwondingen vaak voorkomen.

Aandachtspunten voor een EHBO-koffer

– De eerder genoemde 30-secondenregel is belangrijk. Indien er gebruik moet worden gemaakt van een verbandtrommel, is deze dan binnen 30 seconden beschikbaar?

– Zichtbaarheid: de juiste plek voor de EHBO-koffer is op ooghoogte. Met de bijgeleverde wandhouder monteer je de verbandkoffer eenvoudig aan de wand zodat deze goed vindbaar is.

Gebruiksvriendelijk: voor de BHV’ers is het gesneden koek: het gebruik van een EHBO-koffer. Maar zorg ervoor dat ook de mensen zonder kennis van EHBO de koffer snel en makkelijk kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld door de Res-Q-Assist aan te schaffen. Door de aanwezige kleurenwijzer te volgen, worden de stappen duidelijk welke hulp verleend kan worden en met welke middelen.

Controleer: Als BHV’er ben je verantwoordelijk dat de EHBO-koffer compleet is en er geen producten over de datum zijn. Controleer deze daarom minimaal 1x per half jaar.